2024 december elsejétől elindult a továbbfejlesztett tengelysúlymérő rendszer. Az ország 189 helyszínén, összesen 280 forgalmi sávot figyelő ellenőrzőkapuk a jövőben a csalókkal szemben is hatékonyan fel tudnak lépni – közölte az Építési és Közlekedési Minisztérium (ÉKM) szombaton reggel az MTI-vel.
A közlemény szerint azok a sofőrök, akik a tehergépjárműveikkel a kapuk mérőegységeit befolyásolni akarják, vagy bármilyen módon a mérést akadályozzák, komoly büntetésre számíthatnak.
A továbbfejlesztett tengelysúlymérő rendszer az objektív felelősség elve alapján szankcionálja az automatikus mérést szándékosan kikerülő, vagy akadályozó járművek üzembentartóit.
A mérőponton történő áthaladáskor az útburkolatba épített szenzorok meghatározzák a jármű tengelyterheléseit és az össztömegét, a telepített kamerák a járműről fényképeket készítenek. A fényképek alapján a rendszámfelismerő szoftver meghatározza a jármű rendszámát.
A TSM rendszer a műszaki adatok és a közútkezelői hozzájárulások figyelembe vételével megállapítja, hogy a jármű túlterhelt-e.
* a TSM rendszer kizárólag azokra a tehergépjárművekre és autóbuszokra fókuszál, amelyek mért adatai meghaladják a forgalmi engedélyben és műszaki nyilvántartásokban szereplő adatokat. A személygépjárművek ebben a tekintetben tehát nem érintettek.
* az objektív ágon történő bírságolás nem érinti a 20 tonna megengedett össztömeg alatti gépjárműveket (beleértve a 3,5 tonna megengedett legnagyobb össztömeg alatti tehergépjárműveket is). Ettől függetlenül egy esetleges kitereléses ellenőrzés keretében ezek a járművek is vizsgálhatók és mérhetők!
* a „mérési eredmény befolyásolásának tilalma”, mint új szankcionálandó magatartás vonatkozik minden olyan vezetési manőverre, mely a jármű adatainak objektív mérését akadályozza. Ide kell érteni a mérőponton történő ráfékezést, rágyorsítást, a KRESZ által bizonyos útszakaszokon egyébként is tiltott előzést (azaz a sávváltást, a biztonsági okokból indokolt kikerülési manővertől eltekintve), vagy például a követési távolságra vonatkozó előírások olyan jellegű megsértését, amely a járműnek a rendszám általi azonosíthatóságát ellehetetleníti.
* a szükséges jogszabály-módosítások hatályba lépését követően változni fog – és jelentősen egyszerűsödik – a túlsúlyos, túlméretes járművek közlekedésére vonatkozó engedélyezési eljárás, amelyről a Magyar Közút már előkészítette a szükséges ügyfél-tájékoztatást, és a honlapján folyamatosan informálja az érintetteket.
AMENNYIBEN MÉG JÁRMŰVE NINCS FELKÉSZÍTVE PÓTKOCSIK VONTATÁSÁRA KERESSE VONÓHOROG MŰHELYÜNKET BIZALOMMAL.
TEHERAUTÓKRA VONÓHOROG SZERELÉS RÖVID HATÁRIDŐVEL, SZAKSZERŰEN, KEDVEZŐ ÁRAKON!
Az ország 189 helyszínén, összesen 280 forgalmi sávot figyelő ellenőrzőkapuk a jövőben a csalókkal szemben is hatékonyan fel tudnak lépni - közölte az Építési és Közlekedési Minisztérium.
A közlemény szerint azok a sofőrök, akik a tehergépjárműveikkel a kapuk mérőegységeit befolyásolni akarják, vagy bármilyen módon a mérést akadályozzák, komoly büntetésre számíthatnak. A továbbfejlesztett tengelysúlymérő rendszer az objektív felelősség elve alapján szankcionálja az automatikus mérést szándékosan kikerülő, vagy akadályozó járművek üzembentartóit.
Hozzáteszik: míg a megengedett legnagyobb össztömeget meghaladó tehergépjárművek a szabálysértés mértékétől függően 65 000 forint és 650 000 forint közötti bírságot kaphatnak, a csalókra a legmagasabb, 650 000 forint bírság szabható ki.
A tengelysúlymérő rendszer a közutak és az autópályák folyamatos ellenőrzésével a túlsúlyos járművek kiszűrését teszi lehetővé, ami a közlekedésbiztonsági okok mellett piacvédelmi és környezetvédelmi szempontok miatt is fontos. A túlsúlyos járművek mindemellett jelentős mértékben hozzájárulnak az utak romlásához, az útburkolati hibák kialakulásához - áll a közleményben.